Pražská Bubeneč 1974. Petr a jeho spolužáci získávají v patnácti letech občanský průkaz. Místo mezníku v jejich dospívání ovšem představuje povinnou vstupenku do světa socialistické totality… Tragikomedie režiséra Ondřeje Trojana nabízí atraktivní evokaci hudební subkultury a životního stylu 70. let. Snímek získal jedenáct nominací na Českého lva.
Praha 1974. Petr a jeho spolužáci Popelka, Aleš a Míťa v patnácti letech slavnostně dostávají občanský průkaz. Oficiálně je to mezník v životě občana socialistické republiky – ve skutečnosti však jde o dokument, kvůli němuž může policie rebelské mladíky kdykoli ponižovat a popotahovat. Nelehkou postpubertu čtveřice přátel uzavírá rok 1977, kdy se naopak pokoušejí získat „modrou knížku", umožňující uniknout povinné službě v komunistické armádě. Každý po svém i společně se kamarádi snaží neztratit v totalitním státě humor a zdravý rozum – ale také nezadat si s režimem jako jejich rodiče. Hořkou komedii režiséra a producenta Ondřeje Trojana inspirovala stejnojmenná kniha Petra Šabacha. Neobrací se k pamětníkům, ale k mladší divácké generaci, jíž vychází vstříc prostřednictvím mladistvých hrdinů a evokace atraktivní dobové hudební subkultury a životního stylu. Snímek získal jedenáct nominací na Českého lva.