Přežít svůj život
V surrealistické koláži o temných silách mužského podvědomí Jan Švankmajer kombinuje hereckou akci a animované pasáže. V příběhu o stárnoucím Evženovi, který uniká z neutěšené reality do snové skutečnosti, hraje důležitou roli ortodoxní psychoanalytička, žárlivá manželka i hrdinovo superego, stylizované jako odporná, panovačná bezdomovkyně. Part hrdinovy oneirické lásky ztvárnila Klára Issová.
Evžen je muž pozdních středních let, kterého jedné noci vytrhne z letitého manželského stereotypu sen o krásné, mladé ženě. Protože cítí, že nejde jen o „nesmyslné" snění, ale o osudové setkání, hledá vysvětlení u psychoanalytičky. Ta však v jeho snech vidí jen sexuální frustraci muže, neuspokojeného bezdětným manželstvím se stárnoucí Miladou. Evženovi nezbývá než se spolehnout sám na sebe. Najde způsob, jak se do snu vracet, a začne si v něm budovat novou, lepší existenci. Do té mu ovšem nezasahuje jen žárlivá manželka, ale i odporná, panovačná stařena, kterou analytička definuje jako jeho superego... „Strach ze života je jedním ze základních lidských pocitů. Je mnohem silnější než strach ze smrti," poznamenává Jan Švankmajer. „Jestli má sen, podle Freuda, splňovat naše tajná i zjevná přání, pak není možné, aby někde v hloubce permanentně nesplňoval základní lidské přání: přežít svůj život." V mrazivě sarkastické surrealistické koláži o temných silách mužského podvědomí režisér kombinuje hereckou akci a animované pasáže.