Nokas
Nokas je zkratka pro sčítací centrálu Norsk Kontantservice, která zajišťuje rozvoz peněz bankám. 5. dubna 2004 vpadlo do její budovy jedenáct lupičů, kteří si na akci vyměřili osm minut. Vše se však odehrálo jinak, než si naplánovali… Režisér Erik Skjoldbjærg rekonstruuje skutečné události s mrazivou distancí, příznačnou už pro jeho thriller Insomnie (1997).
Nokas je zkratka pro sčítací centrálu Norsk Kontantservice, která zajišťuje rozvoz peněz bankám. Pátého dubna 2004 ráno vpadlo do její budovy v norském Stavangeru jedenáct ozbrojených mužů. Podle plánu měli během osmi minut provést vloupání a zmizet dřív, než dorazí policie. Vše se však odehrálo jinak, než si drzí lupiči naplánovali, a došlo k přestřelce, která si vyžádala lidský život. Osudy většiny zúčastněných jsou dnes známé, což ovšem nic nemění na tom, že z ukradených 57 milionů norských korun se 51 milionů dosud nenašlo. Okolnosti největší loupeže v norské historii líčí režisér Erik Skjoldbjærg s mrazivou distancí, příznačnou už pro jeho thriller Insomnie (Insomnia, 1997). Události sleduje očima těch, kterých se bezprostředně týkaly – lupičů, policistů a zaměstnanců firmy. Snímek byl natočen podle výpovědí očitých svědků a v místech, kde přepadení proběhlo.