Osamělost prvočísel
Jeden z nejzajímavějších mladých autorů současného italského filmu Saverio Costanzo (Na mou paměť – MFF KV 2007) zfilmoval mimořádně úspěšný román debutujícího Paola Giordana o zranitelné Alici a jejím neméně introvertním kamarádovi Mattiovi, jejichž životy jsou poznamenány tragickými událostmi z dětství.
Prvočísla jsou čísla beze zbytku dělitelná jen jedničkou nebo sebou samými, a jako taková tedy odsouzena k samotě. Dojde-li k setkání dvou prvočísel a na jejich snahu sloučit se, výsledek je přinejmenším nepředvídatelný. Na této matematicko-filozofické premise je založen román Osamělost prvočísel šestadvacetiletého italského fyzika Paola Giordana, vydaný v roce 2008. Adaptace okamžitého bestseleru se ujal jeden z nejzajímavějších mladých autorů současného italského filmu Saverio Costanzo. Režisér (za scenáristické spolupráce samotného Giordana) sice ponechal klíčové události předlohy nezměněné, zato oproti lineárně vyprávěnému původnímu textu naložil velmi svobodně s narativní strukturou adaptace. Za použití fragmentů, elips a flashbacků představuje zranitelnou Alici a jejího neméně introvertního kamaráda Mattiu, dvě „prvočísla", jejichž životy, odvíjející se každý po své vlastní ose, ovlivnily v dětství dvě tragické události. Prostřednictvím silného důrazu na obrazovou a zvukovou expresivitu dokáže Costanzo intenzivním způsobem přiblížit okamžiky úzkosti, strachu, ale i ojedinělé intimity.