Osmdesát dopisů
Dospívající Vašek doprovází svou matku během jejích pochůzek po úřadech, při nichž se odhodlaná žena pro oba snaží získat povolení k vycestování za manželem za „železnou oponu". Debutující režisér Václav Kadrnka ve svém komorním, spirituálním díle rekonstruuje jeden den v komunistickém Československu tak, jak ho prožíval coby čtrnáctiletý chlapec.
29. 3. 1987. Režisér Václav Kadrnka rekonstruuje jeden den v komunistickém Československu tak, jak ho prožíval coby čtrnáctiletý chlapec. Dospívající Vašek doprovází svou matku během jejích pochůzek po úřadech, při nichž se odhodlaná žena pro oba snaží získat povolení k vycestování za „železnou oponu". Každou volnou chvilku matka tráví psaním dopisu manželovi, který nedávno z politických důvodů emigroval do Velké Británie. Se synem ji však spojuje pevné, nevyřčené pouto… Debutující autor se ve stylově i formálně výjimečném díle téměř obejde bez dobových reálií. Vyprávění tak posouvá až k abstraktnímu existenciálnímu dramatu. Úsporný, jemně cizelovaný snímek pracuje s přesahem ke spirituálnímu poselství, svázanému s pocity stesku a touhy rozdělené rodiny. Film byl uveden v sekci Forum a vybrán do soutěže nejlepších debutů na letošním Berlinale. Na plzeňském Finále získal Zlatého ledňáčka.