Potomek knížat
Mladému Zbyszkovi otec od mládí vštěpoval, že se může vymanit ze svazujících vesnických poměrů a že by měl usilovat o dosažení harmonie. Zbyszkovi se ale nedaří, ze studií práv ve městě je vyloučen a zoufale se mu nedostává peněz... Režisér Andrzej Barański přivádí na plátno jednu z nejoriginálnějších postav, jaké se v polské kinematografii v posledních letech objevily.
Zbyszek je mladík, jemuž otec, samorostlý filozof, od mládí vštěpoval, že se může vymanit ze svazujících vesnických poměrů a že by měl usilovat o dosažení harmonie. Zbyszkovi se ale nedaří, ze studií práv ve městě je vyloučen a zoufale se mu nedostává peněz, protože matka jen stěží sama splácí dluhy otce, jenž svoje ideály nakonec utopil v alkoholu... V širším plánu je film obrazem chudého východopolského venkova, kde panuje vysoká nezaměstnanost, bují alkoholismus a zároveň životy lidí ovlivňuje bigotní katolicismus. Nejednoznačný a zvláštním způsobem fascinující Zbyszek, toužící udělat něco se svým životem, avšak neschopný činu, je jednou z nejzajímavějších postav, jaké se v polské kinematografii v posledních letech objevily. Uměřené černobílé obrazy zkušeného kameramana Jacka Petryckého dokonale souznějí s vyprávěným příběhem a zesilují jeho filozofické vyznění.