Práskač
Maurice Faugel začne hned po svém propuštění z vězení pracovat na pomstě. První krok se mu sice podaří, ale postupně se zaplétá do sítě komplikovaných vztahů. Jeho nejlepší přítel Silien je navíc považován za policejního informátora. Další významná spolupráce s Jeanem-Paulem Belmondem.
Slavný Melvillův seznam 63 amerických režisérů, kteří modernizovali kinematografii, se bezpochyby stal východiskem i pro tento snímek. Neuvěřitelně precizně vybudovaný děj se točí kolem neustálých záměn, pronásledování a intrikaření uvnitř zločineckého podsvětí, které je ohroženo také zvnějšku policií. Sledujeme peripetie Maurice Faugela, který se chce pomstít svým kumpánům za zradu, ale postupně je vtahován do labyrintu podezírání a lstí. Ještě zajímavější je forma, kterou si režisér zvolil, aby vyprávěl vcelku banální kriminální příběh. Ten Melville převzal z literatury, ale hned v zárodku přepsal všechny slangové rozhovory do spisovné řeči. Následně se rozhodl, že dekorace budou odkazovat k naprosto konkrétním americkým filmům (např. City Streets, 1931, r. Rouben Mamoulian). Důležitým detailem je mimo jiné i to, že funkci pomocného režiséra na natáčení vykonával Volker Schlöndorff, jehož Melville považoval za svého duchovního syna. Po formální stránce se setkáváme s mistrovským použitím časových elips, na nichž celý příběh stojí, protože jejich smysl vyjde najevo až v závěru filmu. Tradiční záchytné body kriminálního příběhu postupně selhávají a zloduch se jeví zlým jen do určité chvíle. Nejistota a nedůvěryhodnost nejlépe vystihují podstatu děje. Práskač je složitý film a nesnadný k pochopení, protože ústřední zápletkou je stejná výchozí situace zobrazená dvěma různými způsoby.