Slnko v sieti
První láska nemusí být nutně romantická, mladí lidé uprostřed velkého města ne zcela bezbolestně hledají sami sebe i svůj vztah ke světu. Uherův film ohlašoval zcela novou senzitivitu nastupující filmařské generace. K 50. výročí se filmu dostalo digitálního zrestaurování.
Je-li řeč o tomto filmu, vždy se připomíná, že se v něm objevilo téměř vše, co se později stalo klíčovým pro naši novou vlnu: všední postavy i zápletky, skrytá dramatičnost, evokace autentické atmosféry. Slnko v sieti předznamenalo také velký zájem o mladého hrdinu, přičemž snad jedině Miloš Forman jej uměl zachytit v jeho bezprostřednosti tak jako Štefan Uher. Nehledal žádné prostředky pro jeho ozvláštnění, jako tichý pozorovatel prostě vstoupil do obyčejného činžovního domu v současné Bratislavě a mezi obyvateli si tam vybral dvojici dospívajících lidí. Zdržel se soudů a jen tlumeně pobízel diváka, aby z náznaků pochopil, nakolik složité situace prožívají a jakými zkouškami prochází jejich sblížení. Bela dospívá a učí se porozumět své postižené matce a Fajolo se uchyluje do samoty na střechu domu, kde přemýšlí o sobě, o životě a o Bele. U příležitosti 50. výročí natočení byl film digitálně zrestaurován.