Poupata
„Je to náš sen? Tak přes to nejede vlak!" říká uklízečka Kamila svému muži, který pracuje jako dispečer na trati. Lidé jako oni to však s plněním snů nemají tak snadné – nejprve se totiž musejí postarat o nezbytnosti každodenního života. Citlivé sociální drama získalo Českého lva pro nejlepší film.
Jarda pracuje u dráhy, kde si krátí čas lepením modelů ze sirek. Když není v práci, je se svou ženou Kamilou nebo v hospodě, v níž mu majitel podstrojuje u hracích automatů. Jejich dcera touží po rozletu do světa a syn zase vkládá naděje do bezmezné lásky. Mají šanci naplnit své sny, když jim každodenní realita hází tolik klacků pod nohy? Snímek, zasazený do času Vánoc, své hrdiny nijak nešetří, a přestože dospělé postavy vykresluje jako smířené s realitou, nezdráhá se ukázat, že vždycky může být hůř. Citlivé sociální drama stojí na síle hereckých výkonů, ale také na precizním vykreslení prostředí, v němž postavám nezbývá než se uchýlit do vlastních krajin a snů, protože venkovní svět jim nic dobrého neslibuje. Na opíjení se v kostýmu Mikuláše sice nic špatného není, když však po probuzení nemáte lepší vyhlídky než na další cestu do hospody, je načase strachovat se o budoucnost.