Caesar musí zemřít
Vzrušující dokument více než osmdesátiletých režisérů o nastudování Shakespearova Julia Caesara v nejtěžším římském vězení. Interprety všech postav dramatu se stali vězňové, jejichž osud setkání s uměním v mnoha případech ovlivnilo. Film získal letos v Berlíně Zlatého medvěda.
Představení Shakespearova Julia Caesara končí, publikum tleská, světla zhasínají, herci se rozcházejí. Zapadají za nimi dveře jejich cel: jsme totiž v římské věznici Rebibbia, kde hru s vězni nastudoval Fabio Cavalli. Film víc než osmdesátiletých režisérů Paola a Vittoria Tavianiových, vyznamenaný Zlatým medvědem na Berlinale 2012, zaznamenává, jak se inscenace rodila, od volby představitelů přes zkoušení textu až po výsledné vystoupení. Vše se odehrává v prostorách věznice, a třebaže film jen zběžně zmiňuje druh provinění odsouzených hrajících hlavní postavy, leccos nám o nich napoví jejich komentář k roli i vzájemné vztahy. Ukazuje se, jak univerzální platnost má Shakespearovo drama o přátelství a zradě, o moci, nepoctivosti a násilí. „Od té doby, co jsem poznal umění, mi má cela připadá jako vězení," říká v závěru představitel Cassia Cosimo Rega, který o své zkušenosti napsal knihu.