Hoří, má panenko
Film, jehož digitálně restaurovanou verzi uvádí festival ve světové premiéře, je názornou a navýsost přesvědčivou polemikou s těmi, kdo tvrdí, že všednost nenabízí žádná témata. Formanovi stačil jeden večer na vesnickém hasičském bále, aby řekl všechno podstatné o lidské malosti a jejích důsledcích, navíc formou skvělé zábavy.
„Nikdy jsem na plátně neviděl pohromadě tolik nevzhledných tváří!" zvolal prý rozhořčeně Carlo Ponti, když odmítl investovat slíbený obnos na produkci této satirické komedie. Asi by v ní našel i další důvody k rozčilení, protože zde stejně jako v ostatních snímcích Formanovy české éry chybí silný příběh i dějová linie, a namísto osobitého hrdiny se tu dokonce nabízí jen plný sál víceméně anonymních outsiderů. Co všechno však s nimi režisér dokázal! Hospodu, kde se koná hasičský bál, proměnil v arénu, v níž v ostrém světle defilují lidské slabosti a poklesky. Výstupy vypadají neodolatelně komicky a diváci se baví, dokud si neuvědomí přízemnost a trapné amatérství předváděných kousků. V posledním doma realizovaném filmu však Forman nezůstal jen u brilantní typologie chování svých postav, provinční bál s groteskně nepovedeným programem a následné fiasko hasičů u požáru má zřetelné rysy podobenství o ničivé síle malosti.