Žert
Mistrovská filmová adaptace románu Milana Kundery, kde se na pozadí velkého mravního tématu zločinu a odplaty rozvíjí chmurně groteskní příběh o životě, který byl kvůli malému žertu zmarněn krutými politicko-společenskými poměry 50. let. Slovo žert se zde postupně vztahuje k více postavám i situacím.
Ludvík Jahn, ústřední postava jednoho z nejtemnějších existenciálních filmů československé nové vlny, se ve finále ocitá v nejzazším bodě své vnitřní krize. Nevyšla mu pomsta jednomu z těch, kteří mu ukradli mládí, a on se cítí ještě trapněji, ubožeji a vyvrženěji, než když ho kdysi jeho kamarádi na stranické schůzi vyloučili z fakulty. Stejně jako Kundera v předloze předvádí i režisér, jak hrdina živoří v zajetí trpkých vzpomínek, když ostrým střihem neustále včleňuje do přítomnosti obrazy minulých absurdit a křivd. Mistrovsky neokázalým, ryze filmovým jazykem se mu daří tlumočit všechna zásadní témata Kunderova románu. Z plátna tak na nás jitřivě doléhají životy provždy poznamenané terorem 50. let, rozvrat venkova a jeho tradic, duchovní i materiální pokleslost doby, pokroucené mezilidské vztahy. A nad pronikavým obrazem naší minulosti se klene velká a věčná otázka o právu člověka vzít spravedlnost do svých rukou.