Silnice
Silnici, která proslavila Federika Felliniho v celém světě a kromě Oscara posbírala několik desítek cen, zná dodnes snad každý, kdo se zajímá o filmové umění. Příběh nešťastné Gelsominy, hrubého Zampana a posměvačného Blázna nepřestává dojímat, udivovat estetickou krásou a hereckými výkony, ale i provokovat k interpretacím.
Tragicko-poetický příběh tří postav – surového Zampana, trochu slaboduché, ale citlivostí obdařené Gelsominy a provokujícího Blázna, který probouzí její duši – představoval pro Felliniho přechod od neorealismu k jeho osobitému pojetí filmového vyjadřování. Podobně jako neorealisté vykresluje tvůrce sociální realitu venkova, jímž putují jeho potulní cirkusáci, ale pomocí symbolů a odkazů k mýtům klade důraz na jejich vnitřní svět. V Itálii byla Silnice zprvu napadána intelektuální levicí, tvůrce se však bránil i jednoznačně křesťanským výkladům. Hluboce lidský a dojímavý film mu zajistil mezinárodní uznání a Silnice proslavila režiséra a jeho ženu Giuliettu Masinovou, představitelku Gelsominy, po celém světě. Podle Anthonyho Quinna byl Zampanò jeho nejvýznamnější rolí. Silnice dodnes zůstává jedním z nejvíce ceněných děl filmové historie.