Je to jen vítr
V letech 2008 a 2009 zasáhla Maďarsko série útoků proti Romům, při nichž šest lidí zemřelo. Civilní snímek o životě rodiny, jejíž členové mají už tak dost problémů, se nesnaží o dokumentární rekonstrukci, ale bez jakékoli přepjatosti se zamýšlí nad iracionalitou rasismu. Film získal na letošním Berlinale Stříbrného medvěda.
Mari žije se svým invalidním otcem a dvěma dětmi za městem. Potýkají se s všedními problémy, ale nově též se strachem: v okolí totiž došlo k mimořádně krutým vraždám, které neznámí pachatelé spáchali přímo v domovech obětí. Jak může matka jít s klidem do práce, když neví, co se mezitím děje s jejími dětmi? A mají děti omezovat běžné činnosti, když je povaha násilí tak iracionální, a proto neodhadnutelná? Snímek, inspirovaný skutečnými událostmi, se obejde bez zdůrazňování folkloru spjatého s romskou komunitou, namísto toho se soustřeďuje na každodenní boj postav a jejich individuální pohnutky a strasti. Aniž by vytrhával své hrdiny z jejich společenství, dokáže nahlížet problémy každého z nich. Režisér však neusiluje o katarzní vyvrcholení, spíše jen palčivým vyústěním završuje dlouhodobé napětí, kterým musí divák projít spolu s postavami.