Tabu
Aurora ráda tráví čas v kasinu, zatímco Pilar se po celé dny snaží konat dobro. Obě ženy pak nečekaně spojí návrat o padesát let zpět, kdy Portugalsko bylo velkým kolonizátorem. Hravý, originální a nenuceně romantický snímek získal na letošním Berlinale Cenu Alfreda Bauera pro inovativní dílo.
Marnotratná Aurora a dobrosrdečná Pilar nemají mnoho společného. Když však do hry vstoupí záhadný muž jménem Gian Luca Ventura, jenž před padesáti lety změnil život Auroře, dostane nový směr i každodenní existence Pilar. Co se stalo v jedné z portugalských kolonií mezi mužem a ženou a jakou roli v tom všem hraje krokodýl, který mlčenlivě prochází všemi dekádami? Snímek, jehož název je shodný s klasickým titulem od F. W. Murnaua, hledá poetiku mimo jiné právě ve starých filmech, které ale nikdy přímo necituje. Režisér nevolí cestu přímého následování stylu, ale pátrá po esenci filmů z 20. a 30. let, jimiž se inspiruje stejně jako vyprávěním pamětníků. Podobně nenápadný a mimoděčný, ale přesto zřetelně vedený silnou vizí je též humor snímku a jeho laskavá a nekýčovitá romantika, jejímž prostřednictvím si režisér pohrává s divákem a ohlíží se za událostmi, které se mohly, ale nemusely stát. Protože ne všemu, co vidíme ve filmu, je radno věřit. Stejně jako není záhodno podceňovat malé činy.