Divoká stvoření jižních krajin
Snímek, který zvítězil na letošním Sundance a byl oceněn Zlatou kamerou v Cannes, je pokládán za nejvýraznější debut roku 2012. Magicko-realistická a mytická vyprávění připomínající příběh šestileté dívenky Hushpuppy, žijící s otcem „na kraji světa" v jižní Luisianě postižené hurikánem Katrina, je dílem mimořádně talentovaného tvůrce, který ke svým vzorům řadí Malicka, Kusturicu, ale i Švankmajera, se kterým nějaký čas spolupracoval.
V zapomenuté komunitě, která sídlí v bažinatém kraji u mrtvého ramene řeky, odděleném od zbytku světa rozsáhlou ochrannou hrází, žije šestiletá Hushpuppy. Maminku už dávno nemá a její milovaný otec Wink je divoch, který je neustále mimo domov, a tak je osamělá Hushpuppy odkázaná na společnost polodivé zvěře. Vnímá přírodu jako křehké spletivo živoucích, dýchajících věcí, v němž celý vesmír závisí na tom, aby do sebe všechno dokonale zapadalo. Nepochybně nejvýraznější debut letošního roku, který způsobil doslova pozdvižení na festivalu Sundance, přistupuje ke svému příběhu, připomínajícímu mytické vyprávění, z magicko-realistického úhlu. Svým ohromujícím, obrazově opulentním vyprávěním složil Zeitlin poklonu neohroženému lidu z jižní Louisiany, houževnatě čelícímu katastrofě způsobené hurikánem Katrina. „Přijel jsem na dvouměsíční návštěvu a už jsem se odtamtud nehnul," říká talentovaný režisér, který ke svým vzorům řadí Terrence Malicka, Emira Kusturicu nebo Jana Švankmajera, se kterým nějaký čas spolupracoval.