Strašák
Na opuštěné silničce kdesi v Kalifornii se při stopování náhodou sejdou dva vagabundi – Max a Lion. Oba povahově rozdílné muže spojuje touha změnit svůj život, oba se pokoušejí zahnat stíny minulosti… V komorní tragikomedii, která získala Hlavní cenu na MFF v Cannes 1973, Jerry Schatzberg citlivě využil herecké souhry dvou velkých hvězd Nového Hollywoodu – Genea Hackmana a Ala Pacina.
Na opuštěné silničce kdesi v Kalifornii se při stopování náhodou sejdou dva vagabundi. Ten starší, Max, nejdřív nechce s mladším kolegou nic mít. Teprve porouchaný zapalovač samotářského a nedůvěřivého muže, žmoulajícího vyhaslý doutník, přesvědčí, že ve dvou může být cesta snadnější. Oba povahově rozdílné tuláky spojuje touha změnit svůj život, oba se pokoušejí zahnat stíny minulosti. Max si odseděl šestiletý trest za napadení a směřuje do Pittsburghu, kde si chce otevřít myčku aut. Mladší Lion strávil pět let na moři a veze s sebou krabici s dětskou lampičkou. V Detroitu totiž zanechal těhotnou přítelkyni a teď by ve vztahu chtěl navázat tam, kde kdysi skončil… Ve své komorní tragikomedii Jerry Schatzberg citlivě využil herecké souhry dvou velkých hvězd Nového Hollywoodu – třiačtyřicetiletého Genea Hackmana a o deset let mladšího Ala Pacina. Ti dodali podmanivou energii především těm částečně improvizovaným scénám, ve kterých se oba jejich outsiderští hrdinové pokoušejí navázat kontakt se společností, jež o ně vůbec nestojí… Snímek, který získal v roce 1973 Hlavní cenu na MFF v Cannes, je dalším z řady titulů, kterými se nová autorská generace přihlásila k vypravěčskému modelu road movie (viz např. Lidé deště Francise Forda Coppoly, Malé životní etudy Boba Rafelsona). Klasicky vyprávěný snímek o prostých snech, které jsou odsouzeny ke krachu, okouzluje excelentní kamerou veterána Vilmose Zsigmonda.