Pevnost
Půl milionu obyvatel, kteří musí mít několik pasů, aby mohli vycestovat, prezident, který vyhlašuje politiku „stabilních změn", a podivné postkomunistické příšeří – to vše v Evropě roku 2012. Bez patřičných povolení natáčený dokument o oblasti Podněstří patří k nejpozoruhodnějším českým filmům minulých let.
Ve vzduchu je cítit nebezpečí, ve skutečnosti se ale neděje nic. Podněstří je pozoruhodný stát, o jehož existenci nemají Evropané většinou ani ponětí. Jeho obyvatelé jsou formálně Moldavany, zároveň ale i občany autonomní republiky. A právě tam se pod zástěrkou turismu vydává dvojice dokumentaristů, aby přinesla nenápadné, ale mimořádně výmluvné svědectví o zemi, která pamětníky až nebezpečně vrací do let před pádem Berlínské zdi. Tvůrci však nikdy nesklouznou k laciné exotice, jak by k tomu mnohdy bizarní reálie mohly svádět. Namísto toho projevují zájem o tamní obyvatele a snaží se vystihnout, co bude dál. Přestože hovoří o smutku z izolace, který při natáčení pociťovali, mezi občany Podněstří nacházejí i upřímnou spokojenost, ale zejména mnoho otázek. Jak moc svobodný je půlmilion obyvatel této zastrčené země? Je život v ní tak ubíjející, jak naznačuje všudypřítomná šeď i patrná absence energie? A může po prezidentských volbách ze země vzejít alespoň trochu radosti?