Všichni dobří rodáci
Rozsáhlé epickolyrické vyprávění začíná těsně po válce v malé moravské obci, jejíž obyvatelé žijí v družné pospolitosti. Po únoru 1948 jsou ale jeden po druhém vtahováni do soukolí dějin a nikdo nezůstane bez zmrzačení. Jasného hluboké vcítění do osudů jeho početných hrdinů stejně jako emotivní krajinomalba Kučerovy kamery daly filmu tvar ryzího diamantu.
Toto dílo bývá označováno různě, jako epos, freska, venkovská kronika nebo podobenství – a každé toto pojmenování má své odůvodnění. Jasný zde stejně jako Němcová v Babičce s důvěrnou znalostí zachycuje rytmus měnících se ročních období a zároveň pomalý rytmus života venkovanů, vrostlých do krajiny. Co se po staletí ustalovalo a přecházelo z generace na generaci jako osvědčený způsob bytí, to začíná Jasný sledovat jen krátce předtím, než se malou moravskou obcí prožene dějinná vichřice, po níž nezůstane kámen na kameni. Vesnické společenství se po únoru 1948 rozpadne, někdejší přátelství jsou rozeštvána, zpěv při práci utichl, panující zloba nejprve dostihne ty nejlepší. Jasný s básnivou silou evokuje pokojnou krásu přírody a v kontrastu k ní tragický úděl svých postav. Umí se však dotknout i rozměru mýtu, a tak se film nevyčerpává pouze chmurným poselstvím. Člověk je zde vřazen do kosmického dění, kde se nad propastí dočasné zkázy vždy rozklene duha naděje na obnovu věčného řádu.