Film, který se otvírá scénou sebeupálení Jana Palacha, předkládá sugestivní panoráma české společnosti na začátku tíživého dvacetiletí normalizační éry. V popředí stojí advokátka bránící Palachovu oběť před křivým nařčením a ve své prohře, té soudní, i výhře, té morální, reprezentuje nespočet podobných střetů jedince s totalitní mocí.
Třídílný a téměř čtyřhodinový projekt HBO Europe bude rozhodně jedním z vrcholů té linie tvorby A. Hollandové, v níž se s naléhavostí věnuje mravním aspektům lidského jednání a rozhodování. Úhelným bodem její pronikavé analýzy politicko-společenské situace, jak se vyvíjela v prvních letech po srpnu ’68, je mezní oběť Jana Palacha, jež se zapsala do historie. Svým sebeupálením v lednu 1969 chtěl probudit lidi z letargie, do které už tehdy začali upadat pod tlakem vzmáhajících se totalitních praktik, a povolat je k zodpovědnosti za osud svého národa. Konkrétní dění jednoho úseku nedávných československých dějin je zde evokováno jako strhující a chmurné drama s mnoha plasticky vykreslenými aktéry. Drama, v němž procházejí těžkými zkouškami ti, kteří se svými postoji hlásí k Palachovu odkazu. Zároveň však dílo přerůstá v nadčasovou a obecně platnou výpověď o osamělosti statečných a o nutnosti neustálé volby mezi dobrem a zlem.