Zatažený závěs
Druhý film, který realizoval Jafar Panahi tajně ve svém domácím vězení, se odehrává uvnitř osamělého domu, kde se schází skupinka postav včetně autora i jeho spolurežiséra Partoviho. Nelineárně vyprávěná esej s tajemstvím, která získala Stříbrného medvěda za scénář na letošním Berlinale, konfrontuje otázku vnější nesvobody s potřebou – a povinností – vnitřní volnosti.
Poté, co mu íránská vláda zakázala věnovat se režisérské profesi, začal Jafar Panahi svá díla realizovat tajně, v drasticky omezeném rámci domácího vězení. Po dokumentu Tohle není film (This Is Not a Film, 2011) tak vzniklo další, tentokrát symbolické dílo. I Zatažený závěs konfrontuje otázku vnější nesvobody s potřebou – a povinností – vnitřní volnosti. Kryptický koncept nevzdoruje jen totalitní realitě současného Íránu, ale i tradičním narativním postupům. Protagonistou vyprávění je scenárista (hraje ho spolurežisér filmu Kamboziya Partovi), který do osamělého domu na pláži dorazí se psem, jehož hodlá skrývat před úřady. Podle islámského obyčeje jsou totiž psi považováni za nečisté. V domě najdou útočiště i dva další uprchlíci – dominantní figurou však zůstává sám Panahi, který se nečekaně objevuje v domě s filmovým štábem a který se pokouší své postavy dostat pod kontrolu.