Shirley - vize reality
Přední experimentální filmař a umělec Gustav Deutsch vdechuje život třinácti obrazům amerického malíře Edwarda Hoppera, které se stávají průvodcem životem a myšlenkami mladé herečky v Americe 30. až 60. let. Výtvarně opojný a podnětný film nabízí bezpočet nečekaných momentů i jedinečnou a sevřenou náladu.
Edward Hopper náleží k nejvýznamnějším americkým malířům i čelným představitelům realismu, proslulým zachycováním soudobého amerického života. Hopper inspiroval filmaře už dříve, jeho poetika například ovlivnila vzhled kultovního Blade Runnera, sám pak z filmu noir vycházel. Nyní třináct jeho obrazů ožívá ve výrazně stylizovaném filmu předního rakouského experimentátora Gustava Deutsche. Ten ve svém díle nalézá jedinečný recept na transformaci obrazů do filmu a nabízí mnohem více než jejich prosté rozpohybování. Jeho snímek je zároveň komplexním portrétem titulní protagonistky, herečky Shirley, v průběhu tří dekád, a navzdory absenci přímočarého děje a introspektivní náladě nabízí silné vnitřní napětí a tajemství. Pozornost diváka zde poutá nejen nesporná elegance třinácti výjevů, ale i zajímavost hlavní hrdinky, která odmítá přijímat dějiny jen tak, jak běží. Vedle ní se však nositeli historické paměti stávají i předměty, výrazně evokující éry, v nichž se film odehrává.