Cesta do pravěku
Snad by stačil pouze tento celovečerní debut k tomu, aby v souvislosti s Karlem Zemanem bylo vyslovováno jméno Georgese Mélièse. Částečně fantastický příběh s náznaky sci-fi, částečně romantika dobrodružství, a také trochu pohádka a čirá radost z hravých nápadů. Zeman si zde navrch dal úkol mladého diváka poučit o vývoji života na Zemi, a tak se čtyři školáci vydávají proti proudu času až do doby silurského moře, pokrývajícího planetu. Stačí jim k tomu na malinké lodičce proplout jeskyní, a hned se ocitnou v době ledové. Tam loďku za sebou táhnou jako saně, a když jim ji později v druhohorách rozšlápne na břehu veleještěr, nic to nevadí, udělají si vor. Když i ten uvázne v pralesních bažinách prvohor, dojdou k nekonečné vodní pláni siluru pěšky. Rozkošná naivita při řešení všech svízelných situací tak obdivuhodně vychází z dětské mentality. I dnes, takřka po šedesáti letech, se divák bude obdivovat trikové animaci dokonalých modelů pravěkých zvířat a hlavně se těšit z okouzlujícího holdu klukovské zvídavosti, odvaze a věrnému kamarádství.