Šmejdi
Zájezd na zámek s dobrým obědem, nebo mnohahodinové prezentace zbytečných výrobků, během kterých musí účastníci čelit manipulaci i ponižování? Apelativní dokument o takzvaných předváděcích akcích, doprovázený hlasem herce Ondřeje Vetchého, vzbudil nebývalou odezvu českých médií i společnosti.
Fenomén takzvaných předváděcích akcí je v povědomí české veřejnosti zapsán jako poněkud pokoutní způsob vydělávání peněz, ale také trávení volného času. Apelativní dokument zachycuje příběhy několika seniorů, kteří navzdory nepříznivé situaci neváhají dále a dále utrácet peníze za předražené a nekvalitní výrobky, a daří se mu proniknout i na samotné akce, které jinak zůstávají mladým lidem v podstatě uzavřené. Navzdory tomu, že odhalit zákulisí chodu pořádajících firem je takřka nemožné, nabízí dokument ucelený pohled na problematiku. Tu nahlíží z právního, psychologického i obyčejně lidského hlediska. Snímek si klade otázky legality počínání prodejců i příčin, proč jim lidé neustále podléhají. Kritický tón filmu prohlubuje kontrapunktické použití hudebního doprovodu, kdy informace o pochybných darech v podobách šišek salámu doprovází tóny Smetanova opusu Má vlast.