Ve špatný čas na špatném místě
Mrazivé filmové zamyšlení Johna Appela nad tenkou hranicí mezi životem a smrtí, které loni slavnostně zahajovalo největší světovou přehlídku dokumentárních filmů IDFA v Amsterdamu, vychází z rozhovorů s několika mladými lidmi, kterým se poštěstilo přežít vražedné běsnění Anderse Breivika na ostrově Utøya.
Jak velkou roli v našem životě může hrát každá jeho minuta, to spolehlivě zjistíme při různých tragédiích, kdy nevinní lidé umírali jen z důvodu, že byli „ve špatný čas na špatném místě". Mohla za jejich smrt náhoda, osud, nebo jen nepředvídatelná shoda okolností? A mohou naopak mluvit o štěstí či „boží prozřetelnosti" lidé, kteří podobným tragédiím unikli o pověstný vlásek? Podobné otázky si ve svém nejnovějším filmu položil zkušený holandský dokumentarista John Appel v souvislosti s vražděním Anderse Breivika na norském ostrově Utøya. Bez sebemenší tendence k senzacechtivosti či úmyslu podrobně zrekonstruovat mediálně známý masakr vyhledal autor několik lidí, kterým se podařilo přežít a kteří se během rozhovorů s režisérem sami zamýšlí nad důvody, proč zrovna oni zůstali ušetřeni. Mrazivě komorní filmová esej, zkoumající tenkou hranici mezi životem a smrtí, loni slavnostně zahajovala největší světovou přehlídku dokumentárních filmů IDFA v Amsterdamu.