Chybějící obraz
Světově uznávaný kambodžský tvůrce Rithy Panh se vrací do let vlády Rudých Khmerů dokumentárním filmem, v němž na podkladě vlastní knihy The Elimination (Vyhlazení) bez emocí a pomocí animace evokuje děsivé prožitky vlastní rodiny za vlády Pol Potova režimu. Jeho film získal nedávno v Cannes nejvyšší ocenění od poroty sekce Un certain regard.
Kambodžský tvůrce Rithy Panh se už v minulosti zabýval strašlivým obdobím, kdy za režimu Pol Pota a vlády Rudých Khmerů byly v jeho rodné zemi vyhlazeny dva miliony lidí. Když se rozhodl natočit velmi osobní dokumentární film, v němž by hovořil o svých vzpomínkách na pracovní tábor, ve kterém přišla o život značná část členů jeho rodiny, zjistil, že mu chybí fotografie pořízená mezi lety 1975 a 1979, jež by pomohla dokreslit obraz hrůz genocidy a dovolila mu tak pravdivě zachytit kus dějin Kambodže. „Jistěže samotná fotografie nemůže být dokladem masového vraždění," říká Rithy Panh, „ale člověka může přimět k přemýšlení. Když jsem marně hledal po celé zemi v archivech a dokumentech, napadlo mne, že ji nahradím něčím, co sám vyrobím a co vyplní chybějící místa obrazu." Pomocí keramických postaviček se režisérovi skutečně podařilo vyvolat k životu své ztracené dětství a vydat výmluvné svědectví o tragédii, kterou prožívala jeho rodina.