Zlatá klec
Na hřbetě „Bestie", nákladního vlaku smrti, se odehrává dramatická cesta adolescentů Juana, Sáry a Chauka, prchajících do USA za svým „zlatým snem". Koleje ale vedou lidskou džunglí, v níž si na ně brousí zuby kriminální gangy, zkorumpovaní úředníci a armáda... Debut oceněný na 66. MFF v Cannes.
Patnáctiletí Guatemalci Juan a Sára se rozhodnou podniknout riskantní výpravu vlakem smrti napříč Mexikem a ilegálně překročit hranice do USA. Na strastiplné cestě vytvoří trojici s indiánem Chaukem, který neumí španělsky. Společně čelí nebezpečí, prožívají přátelství, strach, nespravedlnost a bolest, drastickou zkušenost, stejně jako statisíce imigrantů, přinucených okolnostmi podniknout riskantní výpravu s nejistým koncem… Titul filmu vychází ze stejnojmenné mexické balady o zoufalství těch, kterým se podařilo překročit hranice, ale ocitli se ve „zlaté kleci" jako levná pracovní síla bez trvalého pobytu. Osm let sbíral režisér výpovědi imigrantů, aby pak s kamerou nasedl na střechu „Bestie" a s 600 naturščiky natočil nadčasové drama na horké politické téma, precizní filmovým jazykem i prací s dětskými neherci. Trojice protagonistů, které vybíral z 3 000 dětí, získala v Cannes cenu za nejlepší herecký výkon v soutěži Un certain regard.