Norte, konec historie
Lav Diaz, přední osobnost filipínského nezávislého filmu, vzbudil před nedávnem nadšení v Cannes, kde představil čtyřhodinový, Dostojevským ovlivněný opus, přibližující trojici lidí, jejichž životy se nenávratně změní poté, co jeden z nich spáchá zločin.
Mladý intelektuál Fabian se po přerušení studia práv rozhodne přestat pouze filozofovat a zatouží uvádět své ideologické koncepty do praxe. Snaha po revolučním oproštění od zavedených norem, institucí a historie ho ale dovede až k vraždě místní lichvářky. Místo něj je však za tento čin odsouzen a do vězení poslán nevinný muž, který zanechá svou ženu v existenční tísni každodenního života samotnou. Ojediněle působivý pohled na osudy těchto tří hrdinů je otevřeným komentářem současných sociálních, společenských i ideologických poměrů na Filipínách. Osobitý příběh, variující osud Raskolnikova z Dostojevského románu Zločin a trest, využívá režisér Lav Diaz k důraznému varování před opakováním nedávné filipínské historie, která byla poznamenána autoritářským režimem Ferdinanda Marcose. Snímek je však kromě myšlenkové hloubky i formálně promyšleným a vyzývajícím dílem, jež po svém uvedení na festivalu v Cannes vzbudilo značnou pozornost.