Pytel blech
Film Věry Chytilové o hledání svobody a autenticity v dívčím internátu. „Při natáčení jsem prakticky nedělala rozdíl mezi dokumentem a hraným filmem, obojí je stejně dobrodružné. Každý úzus mě dráždil, chtěla jsem dosáhnout autentického sdělení."
Do internátu textilního závodu nastoupí nová učeňka Eva. Nejvíce se sblíží s nezávislou Janou, kterou se vychovatelky marně snaží dotlačit ke konformitě a jejíž přestupky proti rigidním pravidlům socialistické instituce vyšetřuje dílenská rada. „Každý člověk je herec, když má příležitost se projevit. Nemusí být přesný, jako to chceme od profesionálních herců, ale přináší pravdu svého života. Proto jsem holky i vychovatelky v internátu provokovala, aby se vyjadřovaly spontánně, podle svého. Dialogy byly improvizované, nevěděla jsem, co budou postavy říkat – ale díky tomu působí film přirozeně. Na nehercích vždycky oceňuji ochotu jít do toho, mluvit spatra, sdělovat svoje názory otevřeně. Ti lidé nikdy předtím na kameru nehráli, takže kameraman musel jenom citlivě a rychle zachycovat situace a zlomky událostí, které se před ním odehrávaly," popisuje svou tvůrčí metodu Věra Chytilová. Film uvádíme v digitálně restaurované podobě.