Fata Morgana
Život jako přelud? Giuliana a Christian jsou spolu zjevně už dlouhá léta, tím více rozjímají. Meditativní filmová esej předního rakouského dokumentaristy a experimentátora, který svá díla koncipuje se stále větší odvahou, pracuje s křišťálově čistým černobílým obrazem i odkazy k filozofii.
Podmanivé, pomalu panorámované krajiny. Pár ve středních letech, hodně otázek, málo jednoznačných odpovědí. Filmová esej Petera Schreinera vznikala v Německu a Libyi a pojednává o hledání pevného bodu, přičemž se ale režisér nesnaží podávat pomocné ruce, které by diváky vytáhly do klidové zóny. Namísto toho se je snaží podněcovat, aby stejně jako postavy filmu odešli z celé zkušenosti poučeni. Občas se dokonce zdá, jako by netoužil po odpovědích, ale o to více se nezdráhá palčivosti otázek. Filozofující tón se zde prolíná s divokostí žití, jaká je patrná z pohybu protagonistů na plátně, které Schreiner zaplňuje i nezvyklou kompozicí detailů tváří. A přestože jsou emoce ztlumeny na nutné minimum, dokáže se snímek dotýkat nejhlubších lidských dilemat, včetně tématu smrtelnosti. Jak už naznačuje jeho název, film umožňuje prožít nadreálnou zkušenost, přesto ale po celou dobu zůstává značně zemitým.