Heli
Ponor do začarovaného kruhu drog a násilí, v němž se ocitne skromná mexická rodina, žijící v osamělém domku v kraji vyhlášeném střety policie s narkomafií. Mladý dělník z automobilové továrny Heli se snaží zachránit dvanáctiletou sestru, která svou naivní pubertální láskou rozpoutala strašlivou vlnu krutosti. Kontroverzní film získal letos v Cannes cenu za režii.
Už počáteční dlouhý záběr dvou do sebe zaklíněných bezvládných těl na nákladním autě, končící pověšením jednoho z mužů, napovídá, že máme být připraveni na obrazy násilí. Následují výjevy ze skromného života mladého dělníka, jeho ženy a dítěte, kteří žijí v osamělém domku na vzdálené periferii společně s Heliho otcem a mladičkou sestrou Estelou. Jsme v kraji, který je vyhlášen střety policie s narkomafií. A právě pubertální láska dívenky k mladému policistovi rozpoutá strašlivou vlnu krutostí, jež předcházela úvodnímu záběru. Ponor do začarovaného kruhu drog a násilí, vrcholící nesnesitelnou scénou mučení, jemuž netečně přihlížejí malí chlapci, vyvolává kontroverzní reakce. Tvůrci je vytýkán nihilismus, nicméně porota letošního Cannes se rozhodla udělit mu cenu za režii. Pomalé snímání krajiny a prostředí kolem postav, sklon k absurdnímu humoru kontrastujícímu s realistickými obrazy zvířecké surovosti, občas vystřídanými momenty až mystického vytržení, prozrazují vliv Carlose Reygadase, jemuž Amat Escalante ostatně asistoval a který mu pomáhal s produkcí jeho prvních filmů.