Ve stínu smrti
V jednom z nejosobitějších snímků lotyšské kinematografie vůbec, ve filmu režiséra Gunarse Piesise z roku 1971, se ocitáme ve společnosti drsných venkovských rybářů. Vydali se na kru na lov, ale ledové pole se s nimi utrhlo a nezadržitelně se vzdaluje od pevniny na širé moře, které znamená pro rybáře jistou smrt. Statný Grintals, Birkenbaum, mladý chlapec Karlens, otec a syn Augusts a Juris Daldové či lakotný Zalga, ti všichni vědí, že pokud se nestane zázrak, do jednoho během několika málo dní zemřou. Teprve tváří v tvář blízkému konci se ukazuje, kdo je opravdový muž a kdo dokáže odejít ze světa s čistým štítem a s hrdě vztyčenou hlavou. Ne každý totiž unese pomyšlení, že už nemá naději, že se kdy vrátí domů. Hlavních rolí rybářů se zhostili Eduards Pavuls, Gunars Cilinskis, Karlis Sebris, AlfrEds Videnieks a Girts Jakovlevs.