Píseň za chudého chlapce
Irsko, 1939. V církevní chlapecké polepšovně má nad nešťastnými chovanci absolutní moc sadistický vrchní vychovatel bratr John. S ním se dostane do konfliktu humanisticky založený učitel William Franklin, jenž sem přichází poznamenaný občanskou válkou ve Španělsku, kde bojoval na straně komunistů. Konflikt mezi slušným člověkem a démonickým zosobněním zrůdného systému se postupně vyostřuje zároveň s tím, jak si chlapci nového učitele oblíbují. Bratr John na nich o to víc a surověji uplatňuje svou inkvizitorskou nadvládu. Zaměří se zejména na nejnadanějšího Franklinova žáka Liama... Emotivně vypjatý a velmi sugestivně vyprávěný příběh vznikl podle skutečných událostí. Je natočen s důrazem na realistické zobrazení chodu represivní instituce a tamních „výchovných“ metod, které zachycuje s šokující otevřeností. S mimořádnou naléhavostí film vypráví o nemožnosti přežívání v podmínkách surového ponižování a útlaku. Jeho poselství podtrhuje fakt, že zrůdný systém církevních polepšoven v Irsku přetrvával až do roku 1984.