Pod sluncem satanovým
Adaptace „nezfilmovatelného“ románu katolického spisovatele Georgese Bernanose je příběhem venkovana Donissana, který navzdory varování „povolaných“ setrvá na kněžské dráze. Příběh o svatosti mučivě zmítané pochybnostmi a nelítostně pokoušené ďáblem získal Zlatou palmu na MFF v Cannes 1987.
Po Robertu Bressonovi a jeho Deníku venkovského faráře (Le journal d’un curé de campagne, 1951) se s „nezfilmovatelným“ literárním odkazem francouzského katolického spisovatele Georgese Bernanose utkal i Maurice Piaalat. První film podle cizí literární předlohy, který tehdy dvaašedesátiletý filmař natočil, je dějově navenek věrnou adaptací, pod jejímž povrchem však vře nejednoznačná, výbušná autorská energie – podobně jako pod zprvu hrubým zevnějškem mladého venkovana Donissana, který se navzdory varování „povolaných“ tvrdošíjně rozhodne setrvat na kněžské dráze. Nejdřív neoblíbený u nadřízených i u farníků, zmítaný pochybnostmi a bojem s vlastní pýchou, průměrností a tělesností, volí Donissan svébytnou vlastní cestu ke spáse. Její součástí je mladičká švadlenka se špatnou pověstí Germaine, jejíž smrt drsný mladý kněz nechtěně zaviní, i trvalý hrdinův souputník na jeho životní cestě – pokušitelský satan. Ten se knězi putujícímu krajinou do vzdálené farnosti v Etaples představí jako koňský handlíř a „daruje“ mu mučivou schopnost nahlížet do duší jeho bližních. Přestože Donissan nakonec mezi svými novými farníky získá pověst svatého, nepřestává ani v posledním okamžiku svého života usilovat o nedosažitelnou dokonalost a vítězství nad všudypřítomným pekelným protivníkem. Film získal Zlatou palmu na MFF v Cannes 1987.