Pupendo
Těsně před orwellovským rokem 1984 se odehrávají tragikomické osudy sochaře Máry, zakázaného umělce, který se rozhodl "očistit se" kompromisem s komunistickou mocí. Děti Máry a jeho vrstevníků nechápavě sledují každodenní trapné souboje rodičů o čisté svědomí a kus žvance.
Těsně před orwellovským rokem 1984 se odehrávají tragikomické osudy Bedřicha Máry - pražského sochaře, jehož slibnou uměleckou dráhu zbrzdila komunistická moc kvůli jeho nesmiřitelným politickým názorům. Bohémský umělec nesmí vystavovat a živí rodinu s pomocí své oddané ženy Aleny výrobou keramických kýčů. Márova spolužačka z výtvarné akademie Magda a její manžel, ředitel školy Míla, se naopak rozhodli nezavdávat režimu žádné důvody k diskriminaci. Osudy hrdinů naberou na dramatičnosti ve chvíli, kdy Mára prostřednictvím přátel přijme ponižující státní zakázku, aby si otevřel cestu zpět ke kariéře. Kompromisy dospělých a jejich každodenní trapné souboje o čisté svědomí i kus žvance nechápavě sledují jejich dospívající děti, snící o úniku za hranice všedních dnů. Infantilní iniciační rituál praktikovaný dětmi na základní škole dal název dalšímu, už třetímu společnému projektu režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského. Autoři se znovu obracejí k nedávné minulosti, svázané tentokrát s érou tzv. komunistické normalizace, kterou však oni sami mají spojenou i s hořkosladkou atmosférou dospívání.