Ostře sledované vlaky
Celovečerní prvotina Jiřího Menzela, doma i ve světě jeden z nejznámějších a nejúspěšnějších českých filmů šedesátých let, líčí v tragikomické poloze příběh krátkého života železničního eléva Miloše Hrmy. Do své první služby nastupuje na ospalé provinční nádraží v časech druhé světové války, ale velké dějinné události mu zcela zastiňuje jeho poněkud delikátní problém s přetrvávajícím panictvím, o to více nežádoucím, že si na něho velmi myslí pohledná konduktérka Máša… Miloš vyhlíží jako naivka a taky se tak projevuje, zdá se, že dokonale zapadá do galerie rázovitého osazenstva nádražní stanice, které se intenzivně věnuje svým privátním zájmům, sahajícím od pěstování holubů až k razítkování zadečku telefonistky při společné noční službě. Nevypadá to, že by se někdo zajímal o válku a o politiku a Milošovy starosti se podobají anekdotám, jimiž se obzvlášť baví protřelý donchuán Hubička. Baví se i diváci a poté, co je na chvíli zaskočí Milošův nezdařený pokus o sebevraždu, vše nasvědčuje tomu, že se budou smát až do konce. Ale osudu nelze uniknout ani na zapomenutém nádražíčku, Miloš zažije vteřiny opojného štěstí, dospěje v muže a vzápětí se stane tragickým hrdinou. Film natočený podle Hrabalovy stejnojmenné prózy se podobá básni o křehkosti a nesnadnosti mládí, o tom, že statečným se nikdo nerodí.