Pondělky na slunci
Skupinka přátel, ztroskotanců vlastních snů, mužů, kteří přišli o své povolání, jež pro ně bylo vším, přežívá své čekání bez horizontu v místním baru... Snímek získal Zlatou mušli na MFF v San Sebastianu za režii, cenu Goya 2003 za nejlepší režii, scénář a nejlepší film.
Pobřežní městečko na severu. V místním baru se dennodenně schází skupinka přátel, které pojí stejný osud. Před třemi roky přišli při masovém propouštění dělníků místních loděnic o zaměstnání. V jejich věku začít znovu je problém. Neustále balancují na tenkém ledě příležitostných výdělků, ztrácejí čas ve frontách na úřadu práce a čekají na své pondělky na slunci. Je to beznadějné čekání. Tuší, že se vydali nesprávným směrem každodenního přežívání, ale ze stavovské hrdosti a z principu odmítají řešení, jaké zvolili dva z nich. Rico si z odstupného pořídil bar, v němž se scházejí, Reina zase pracuje jako noční hlídač na stavbě vedle stadionu, odkud jeho přátelé mohou každé nedělní odpoledne sledovat zadarmo fotbalové zápasy. To, že má práci, ho trochu izoluje od ostatních. Pro Santu, Josého, Lina a Amadora, srostlé s loděnicemi, znamenala ztráta prácie i ztrátu životního stylu, smyslu života i vztahů. Svobodný Santa nyní sní o emigraci k protinožcům, José řeší manželskou krizi, nejstarší osamělý Amador se upíjí na účet statních, jen Lino se ještě pokouší změnit osud a denně si obléká čistou košili a vypůjčený oblek...