Klíč k určování trpaslíků aneb Poslední cesta Lemuela Gullivera
Koláž z deníků legendy českého filmu, scenáristy a režiséra Pavla Juráčka (1935 – 89), nabízí formálně pozoruhodnou úvahu o vývoji rozporuplné osobnosti moderního umělce. Poeticky svobodný, asociativní přístup k materiálu umožňuje téma vnímat v kontextu dnešní doby i v rámci obecnějšího filozofického kontextu.
Z třiatřiceti sešitů legendárního českého scenáristy a režiséra Pavla Juráčka (1935 – 89) vybral režisér Martin Šulík se spoluscenáristou Janem Lukešem texty z let 1964 – 1972. Ty se stylovou vytříbeností pronikavě komentují dočasné uvolnění kulturně-politického klimatu v socialistickém Československu a líčí bouřlivé zvraty v autorově soukromí i jeho mučivé tvůrčí pochyby. Deníky posloužily jako základ esejisticky pojatého dokumentu, postihujícího jak Juráčkovu osobnost, tak období spojené s filmovým zázrakem české nové vlny. Autoři formálně využívají postupů animovaného i hraného filmu (fyzickou přítomnost zemřelého režiséra přitom zdařile naznačuje jeho syn Marek), pohrávají si s chronologií deníkových záznamů a těží z Juráčkových rukopisů a kreseb i z dobových týdeníků. Poeticky svobodný, asociativní přístup k materiálu umožňuje film vnímat jako pozoruhodnou úvahu o vývoji rozporuplné osobnosti moderního umělce, jež přesahuje jeden konkrétní osud.