Na periferii hornoslezského města stojí osamělý panelák. Jeho ošuntělost a nevábné okolí svádějí k rezignaci. Propadá jí i Goździk, který propásl zkoušku na vysokou a nyní se k nelibosti rodičů poflakuje. Nezaměstnaný otec věčně vysedává u rybníka, v němž nejsou ryby, a utěšuje se vodkou. Matka udržuje zdání slušné rodiny. Nezdolnost naopak prokazuje starý Leon. Prahne po sblížení s prostitutkou Jolou, ale nakonec nabídne ruku a srdce starší sousedce. Vedle krys jsou postrachem nájemníků bratři Dabrowští, zahánějící nudu šikanou. Vzruch vnese do rodiny i návštěva strýce Jana, po jehož odchodu matka postrádá peníze. Goździk se zamiluje, ale osiřelou Zosju, která se tu na čas ubytovala u matčiny přítelkyně, nedokáže náležitě oslovit a dívka odjíždí. Pak se zjeví strýc Jan s penězi, které nutně potřeboval k uhrazení dluhu. Naléhá na rodinu, aby se odstěhovala někam za smysluplnější existencí. Goździk se loučí s prázdným bytem a doufá, že i se svou beznadějí.