Jazz, svoboda, extáze
"Ecstasy jazz", extatický jazz: současnost free jazzu a improvizátorského expresionismu. Elitní, většinou afroameričtí hráči z New Yorku a Chicaga hrají a mluví o chaosu, řádu, komunikaci, duchovním, tvůrčím i občanském nároku na svobodu.
"Ecstasy jazz", extatický jazz: tak dnes bývá nazývána scéna expresivních improvizátorů, pokračujících ve svobodě i řádu free jazzu. Právě těmto (především afroamerickým) hráčům je věnován filmový debut bývalého poštovního úředníka z Clevelandu. Prestižní televizní seriál Ken Burns Jazz ho vyprovokoval k natočení "chybějící kapitoly", jež nedostala své místo v "oficiálních" dějinách jazzu. Roth natočil rozhovory s jedenácti špičkovými improvizátory, doplnil je o ukázky z koncertů a snímky již nežijících zakladatelů této estetiky (John Coltrane, Sun Ra). Hudba, která intenzitou a expresí může připomínat chaos, je ve skutečnosti lidskou i duchovní komunikací, snad pokračováním afrického rituálu v prostředí amerických velkoměst. Nárok na individualitu a nezávislost se tu týká umělecké i občanské stránky člověka-tvůrce. Saxofonista Archie Shepp: "Chcete-li tomu, co děláme, dál říkat jazz, pak nám rovnou můžete dál říkat negři!"