Bertolucci o Bertoluccim
„Vyprávění v první osobě Bernarda Bertolucciho" je inovativní dokumentární portrét, fascinující originální prací s archivními materiály. Téměř dvě hodiny totiž stráví divák výhradně ve společnosti autora Posledního císaře a jeho velmi inspirativních promluv.
O jeden z nejintenzivnějších okamžiků loňského benátského festivalu se postarali uznávaný filmař Luca Guadagnino a zkušený střihač Walter Fasano, spoluautoři neobvyklého dokumentárního portrétu nejslavnějšího žijícího italského režiséra. Po dvouletém probírání se archivními filmovými materiály, kterých se nakonec nakupilo na tři sta hodin, „smontovali" velmi komplexní medailon výhradně ze záběrů na hovořícího Bertolucciho z nejrůznějších okamžiků jeho bohaté kariéry. Původně básník, později filmař a vždy inspirativní intelektuál v něm vykládá o svých oblíbencích Renoirovi či Godardovi nebo o tom, že muzikál je esencí filmu. „Vyprávění v první osobě Bernarda Bertolucciho" se sice dotýká většiny jeho filmů, není však koncipováno chronologicky. Navzdory „nepůvodnosti" podkladového materiálu dokument nabízí mimořádně vzrušující a především originální práci s archivy i neobvyklou energii vycházející ze skoků napříč desetiletími.