Šílení
Jsou důsledkem absolutní svobody naprostá duchovní vyprázdněnost a citová vyprahlost ještě horšího řádu než ty, které plodí autoritativní uspořádání společnosti? I takto se můžeme ptát po zhlédnutí filmu, který šokuje exaltovanými obrazy krutosti a nihilismu.
Koncem 80. let přišel Jan Švankmajer, mistr gnómicky sevřených a stručných výpovědí, na chuť dlouhým metrážím. Šílení je už jeho pátý celovečerní film, navíc první, kde animace nehraje ústřední roli a režisér se opírá o herecké výkony. Nezapře ale přístup animátora, postavy nemají žádný vnitřní rozměr a ve všem vystupují jako loutky, poslušně splňující zadané úkoly. Jsou však „rozhýbávány" doslova zběsilým vířením, do něhož se dostávají stále novými, obrazově opulentními variacemi na téma bezvýchodného uspořádání světa, který je střídavě ovládán tvrdě prosazovaným pořádkem anebo vůlí po bezbřehé svobodě. Film působí jako ucelená přehlídka autorem vyznávaných názorů, tezí, obsesí a způsobů jejich vizualizace, přičemž výsledkem je snad nejtemnější obraz našeho bytí, jaký kdy Švankmajer předložil. Svým osobním komentářem v úvodu filmu ale naznačí divákovi i jinou interpretační možnost – že lze ten děsivý rej brát jako barvotiskový pouťový spektákl.