Donšajni
Jiří Menzel o svém nejnovějším filmu mluví jako o „prostopášné komedii" a v poetice snímku vskutku navazuje na lehký humor i zamilovanou necudnost z předešlých hrabalovských adaptací. Tento snímek, který byl uveden na festivalech v Montrealu, Chicagu či indické Goi, natočil poprvé podle vlastního scénáře.
Do malého českého města se z USA vrací zpěvák Jakub, který v místním divadle kdysi začínal a který má být nyní hvězdou chystané operní adaptace Dona Giovanniho. Přijíždí na pozvání režiséra Vítka, který sám sebe považuje za sukničkáře, jakému se může rovnat právě jen Jakub. Jakubův návrat otevře nejednu starou ránu a obyvatelé města v čele s vedoucí dětského souboru, kterou s Jakubem pojí blíže neurčená minulost, začnou žít i jinými věcmi než chystanou premiérou. Ve svém prvním snímku podle vlastního scénáře se veterán československé nové vlny Jiří Menzel obrací ke světu klasické opery, kterou vykresluje jako útočiště ušlechtilých citů, jež jsou ale v ohrožení nejen kvůli bezuzdným podnikatelským záměrům. Do filmu vedle oblíbených českých herců obsadil též skutečné operní zpěváky a dal si záležet na poklidné náladě a rozšafnosti, ale i na zachycení klasických hodnot, které se v jeho očích ze světa vytrácejí.