Dva roky u moře
Kdy jste si naposledy četli knihu tak dlouho, dokud nevyhaslo ohniště? Jake Williams, protagonista krátkého filmu Tohle je má zem, žije na samotě v oblasti Aberdeenshire, kam se Ben Rivers vrátil, aby s mužem, který se vzepřel společenským tlakům, natočil svůj celovečerní debut. V sugestivním černobílém filmu se mu pak podařilo vykreslit mlčenlivý portrét osobnosti, která se nebála následovat svůj radikální sen, a velmi kouzelného prostoru, který hrdina obývá jen se svou kočkou. Režisér Williamse sleduje s velkou důsledností, zároveň se nezdráhá modelování situací, které však vyznívají velice přirozeně. Ať už Rivers dlouze snímá hrdinovo sezení na podomácku vyrobeném voru, anebo police se zaprášenými lahvemi, dokáže v každou chvíli promlouvat pádněji, než kdybychom si četli protagonistův životopis. Závany faktů se dostavují jen s vloženými fotografiemi zřejmě z Jakeovy minulosti, které však nijak nenarušují enigmatické vykreslení jeho současné existence. Tu ovládá vlastní životní rytmus a jím samým diktované plynutí času, jejichž přitažlivost je o to větší, oč nepříjemnější jsou tlaky současné západní civilizace na podobu toho, jak bychom měli žít. „Jake dává velmi hlasitě najevo, že nechce být označován za excentrika. Vždycky říká, že excentrické je rozhodnutí chodit do kanceláře od devíti do šesti, pět dní v týdnu," říká o svém hrdinovi Rivers.