Quod erat demonstrandum
Děj druhého celovečerního filmu Andreie Gruzsniczkého, černobíle nasnímaného, je zasazen do poloviny 80. let. S narůstající intenzitou diváky vtahuje do dramatu dvou akademiků, kteří doplatili na praktiky rumunské státní bezpečnosti Securitate. Nabízí se srovnání s titulem Životy těch druhých, ale toto dílo, lišící se zdrženlivými charakteristikami postav, volí zcela jiný přístup.
Ve svém druhém celovečerním filmu postihuje Andrei Gruzsniczki nejen věcnou skutečnost poloviny 80. let v Rumunsku, ale také tehdejší atmosféru opatrnosti, strachu a proradnosti, která prostupovala celou společností. Černobílá kamera odpovídá dramatickému ladění příběhu dvou akademiků, kteří se dostali do konfliktu s rumunskou státní bezpečností Securitate. Poté, co matematik Sorin Parvu (Sorin Leoveanu) pošle do amerického odborného tisku článek o novém teorému, aniž by předtím doma požádal příslušné autority o povolení, Securitate ho označí za „individuum, které udržuje zrádcovské vztahy s lidmi v cizině" a na tento „případ" je dosazen jeden z jejích vyšetřovatelů (Florin Piersic jr.). Nabízí se srovnání s titulem Životy těch druhých, ale toto dílo se vyznačuje jiným přístupem, lišícím se zejména zdrženlivou charakteristikou postav. Přesto si ale divák stále naléhavěji uvědomuje fatální následky kompromisů s mocí, ač napohled nevyznívají tak dramaticky jako scéna na letišti, přímo nabitá napětím.