Mommy
Filmem Mommy se Kanaďan Xavier Dolan vrátil k tématu komplikovaného vztahu dospívajícího syna a jeho nekonvenční matky. Na rozdíl od naprosté negace, jakou vyjádřil titulem svého debutu J’ai tué ma mère (Zabil jsem svou matku, 2009), ponechává ve svém pátém filmu postavám naději na usmíření. Nové „zázračné (a pořádně zlobivé) dítě" světového filmu si odvezlo z Cannes Cenu poroty.
Dospívající Steve, postižený syndromem hyperaktivity a neschopnosti soustředění, a jeho nekonvenční osamělá matka spolu divoce bojují o převahu v domácnosti, nešetříce vulgárními slovy ani fyzickými útoky. Překotný proud dialogů, chrlených v lidové verzi kanadské francouzštiny, hekticky stříhané výjevy rvaček, ale i chvíle zklidnění a počátků pochopení, o něž se zaslouží sousedka Kyla, jsou natočeny se strhující vervou a upřímností. „Ve svém prvním filmu jsem chtěl matku zabít, teď ji chci tak trochu rehabilitovat," říká Xavier Dolan, jehož debut Zabil jsem svou matku (J´ai tué ma mère) vzbudil v roce 2009 senzaci, když jej v Cannes uvedla nezávislá sekce Quinzaine des réalisateurs. Tehdy bylo autorovi dvacet, letos soutěžil v Cannes se svým pátým filmem a odvezl si Cenu poroty, o niž se nové „zázračné dítě" z frankofonní Kanady podělilo se slavným veteránem světového filmu J. L. Godardem.