Stratos
Stoicky působící muž vděčí šéfovi podsvětí za život, který se následně rozhodne zasvětit jedinému úkolu – dostat šéfa z vězení. Strohý snímek, který soutěžil na letošním Berlinale, je postaven na výrazném hrdinovi s naprosto neprostupnou tváří a žánrové prvky nahrazuje úvahami nad hranicemi spravedlnosti.
Stratos strávil polovinu svého života ve vězení, kde si ho vzal pod svá ochranná křídla mocný Leonidas, který mu navíc jednou zachránil život. Nyní Stratos pracuje na nočních směnách v pekárně, přes den jako nájemný vrah – a všechny vydělané peníze investuje do příprav na Leonidasův útěk zpoza mříží. Velký den se blíží. Strohý snímek možná stojí na ryze kriminální zápletce, zločinecké rejdění ale vykresluje zcela oproštěné od romantiky nebo ryze žánrových prvků, které zde nahrazují spíše sociální akcenty. Okolní svět je charakterizován jako skličujícím způsobem netečný, podobně jako ubíjí všudypřítomná šeď. Stratosova ostrá gesta i velká rozhodnost při práci se prolínají s nepominutelnou měrou záhadnosti a film tak vybavují setrvalým napětím a podprahovou nervozitou. Z tváře mlčenlivého hlavního hrdiny je těžko cokoliv odečíst, a když se muž – jinak spolehlivý zabiják – rozhodne začít dělat věci trochu po svém, budí to ještě větší neklid.