vlna vs. břeh
„Technika? Nezájem. Totálně. Klidně ať je to neostré, hlavně aby to mělo emoce a atmosféru,“ tak líčí postoje tvůrců slovenské nové vlny 80. let jeden z jejích aktérů. Sympaticky živelný dokument jde po stopách generace fotografů, pro něž se hravost, svoboda gesta či ironie staly neodmyslitelnou součástí uměleckého výrazu.
Slovenská nová vlna, skupina fotografů zformovaná na začátku 80. let, rozpoutala nad stojatými normalizačními vodami úplnou bouřku emocí. Tehdejší doba byla naštěstí tvůrčí odvaze nakloněna; režim byl již příliš slabý na to, aby dokázal nové tendence brzdit. Miro Švolík, Rudo Prekop, Jano Pavlík, Vasil Stanko, Peter Župník, Tono Stano a Kamil Varga se proto mohli postavit proti soudobým konvencím. „Technika? Nezájem. Totálně. Klidně ať je to neostré, hlavně aby to mělo emoce a atmosféru,“ líčí jejich postoj Kamil Varga. Nejsilnějším principem se stala hra, dalšími společnými jmenovateli pak inscenace, manipulace, svoboda gesta, pozitivita či ironie. Režijní debut kameramana Martina Štrby do sebe tyto novovlnné principy nasál jako houba: „Chtěl jsem se vyhnout tradičním uměleckým portrétům, nostalgii a ilustrování vyřčeného… Zajímaly mě lidské příběhy, vzájemné vztahy, které přetrvaly. A sebereflexe samotných fotografů, mne nevyjímaje.“