Ixcanul
Debutové drama Jayra Bustamanteho o potomcích Mayů, kteří žijí v odlehlé části Guatemaly, na dohled aktivní sopky. Uhrančivě nasnímaní neherci na úpatí vulkánu, který je připomínkou věčných tradic i současných problémů, získali Bustamantemu na letošním Berlinale Cenu Alfreda Bauera.
Sedmnáctiletá María žije s rodiči v chudém stavení na úpatí aktivní sopky, kde otec dohlíží na kávovou plantáž. Hned v úvodu María vidí, jak se kanec s prasnicí nechtějí pářit, je třeba jim vypomoct rumem. Drsná příroda, s níž člověk vychází, jak to jde, je úchvatným pozadím Bustamanteho filmu, který sleduje Maríino sexuální dospívání. Dívce se líbí kluk z plantáže, s nímž by ráda odjela do Států, rodiče pro ni ale mají lepší partii. „Prožil jsem dětství na guatemalské vysočině, v mayské zemi, obklopené vulkány a prastarými, domorodými tradicemi,“ říká Jayro Bustamante, který doprovázel svou matku, lékařku, která se snažila přesvědčit mayské ženy, aby nechaly své děti očkovat. Bustamante se soustřeďuje na tváře neherců a osudy postav, a tak se umně vyhýbá klišé etnografické filmařiny. Kromě vskutku ohromujících záběrů v širokoúhlém formátu pak film zaujme i rafinovanou zvukovou stopou, kde se prolíná folklórní hudba s autentickými ruchy.