Obchod na korze
Oscarové komorní drama, natočené právě před padesáti lety, je situováno do doby válečného pronásledování Židů ve Slovenském státě. Jeho oběťmi se stanou oba všední hrdinové, byť každý v jiné roli. Skrze postavu Tona Brtka nabývá film platnosti nadčasové výpovědi o tragických důsledcích mravních kompromisů.
Právě letos uplynulo půl století od natočení Obchodu na korze, prvního československého filmu, jenž získal Oscara (1966). Málokteré z takto oceněných děl by se s odstupem let mohlo měřit s uměleckými kvalitami a emotivní silou, jakou toto válečné a zároveň komorní drama dodnes působí. V půli 60. let to byl v zemi svého vzniku průlomový film hned v několika ohledech – uvedl téma krutého pronásledování Židů za nacismu, poprvé poukázal na aktivní účast Slovenského státu na holocaustu, a konečně znamenal překonání éry schematicky pojatých válečných fresek s kolektivním hrdinou. Namísto dutého patosu nabídl divákům hluboké soucítění s bezmocnou a stařičkou židovskou vdovou a zejména osudový příběh tzv. arizátora jejího chudého obchůdku. S postavou Tona Brtka, obyčejného člověka, v němž se sváří dobrota srdce se strachem a touhou přijít k majetku, se film posunul směrem k eticky závažné a nadčasové výpovědi o svědomí, zbabělosti a tragických důsledcích mravních kompromisů.